رپ چیه؟؟
تبلیغات
تبلیغات
<-Text3->
نوشته شده توسط : amir h033ein

معنی لغوی رپ



در لغتنامه ی انگلیسی به فارسی، این کلمه معنی "صدای دقّ الباب (تق)، سرزنش سخت، ضربت تند و سریع" می ده. اما بعضی ها هم معتقدند لغتRAP مخفّفRhythm And Poetry هست که معنی "ریتم و شعر" رو می ده.


رپ چیست؟



خیلی ها تفاوت خاصی بین رپ و "هیپ هاپ" قائل نشده اند و در واقع اون ها رو یکی دونستند. -به خاطر این که نتونستن از هم تفکیکش کنند.- امّا باید بدونیم که هیپ هاپ یک سبک زندگیه و رپ فقط جزء کوچکی از سبک هیپ هاپه و در واقع زیرمجموعه ی اون به حساب میاد.



آغاز هیپ هاپ



هیپ هاپ جوششی بود از سوی سیاه پوستان؛ جوششی که در اثر شرایط سخت زندگی آغاز شد. در اواسط دهه ی شصت میلادی عدّه ای از سیاهپوستان آمریکا در اثر فشار شدید فقر و نژادپرستی دست به یک نوآوری زدند. به این ترتیب که با صدای ضربات دست و پا و بشکن و صدای ضربه ی وسایلی مثل ظروف غذا یه آهنگ ساده رو اجرا می‌کردن و یک ‌نفرشون هم شروع به خوندن و اعتراض می‌کرد. این موزیکِ ساده، یک سیکل?کلّی بود که پشت سر هم انجام می شد. این سادگی همچنان در رپ وجود داره؛ یعنی به طور کلی در رپ یک سیکل پشت سر هم تکرار می شه و با کمی پیشرفت یک مقداری تغییر می کنه. در اصطلاح موزیک به این چرخه،(looP) یا حلقه می گن.



اجزای اصلی هیپ هاپ



سبک Hip Hop شامل چهار بخش اساسیه:



-DJ: آهنگسازی



در اینجا به معنی خوندن شعر رپ (رپ کردن)?:MC-



رقص بریک :Break Dance-



دیوارنویسی?:Graffiti-



تولّد رپ فارسی



اولین جرقه رو گروه سندی زد. در اوایل دهه ی نود میلادی بود که آهنگ "دختر حاجی الماس" بیرون اومد و بعد از اون هم آهنگهایی مثل "پری" و "تلویزیون" که در اون زمان واقعاً کارهای بکری بودند. البته سبک این گروه رپ نبود و دامنه ی کارشون هم وسیع تر از مشکلات اجتماعی بود، اما به هر حال سندی "اعتراض" رو وارد موزیک ایرانی کرد؛ اون هم با سبکی که واقعاً در اون زمان برای جوونها جذّابیت داشت. آهنگ "تلویزیون" اعتراضی بود نسبت به کمبود تفریح در اون زمان، برنامه های ضعیف تلویزیون، سانسورهای بیش از حد فیلمهای خارجی و. . .



خراب شه، جایی نیست واسه گشت و گذار



خستگیتو در کنی بعد یه هفته کار



اماکن تفریح که زیر صفره



تو می مونی و تلوزیون و چند تا کانال



تا روشن کنی پاش بشینی



باز دوبازه فیلمای تکراری رو می بینی. . .



آهنگ "تلویزیون" از آلبوم "تق" - اثر گروه سندی در سال ????



بعد از سندی، "دیو" هم در خارج از کشور آهنگهایی رو بیرون داد که همگی سیاسی بودند و نه اجتماعی. دیو نسبت به افزایش روزافزون معتادان و زندانیان سیاسی، اعتراض می کرد و می گفت: «ما می خوایم دوباره شیر و خورشید رو توی پرچممون بنشونیم.»



اولین آلبوم رپ فارسی



در سال ???? "شاهکار بینش پژوه" اولّین آلبوم رپ فارسی رو با عنوان "اسکناس" آماده ی انتشار کرد که شامل چهار آهنگ بود. این آلبوم پس از چهار سال انتظار ( یعنی در سال ????) از سوی وزارت ارشاد مجوز پخش گرفت که البته مدّتها قبل از صدور مجوز، به طور زیرزمینی وارد بازار شده و دست به دست میان جوانان ایرانی گشته و استقبال بسیار خوبی هم ازش شده بود. شاهکار در این باره بهBBC گفته که «چون آلبوم سالها در استودیو و در انتظار مجوز بوده، از همونجا به سرقت رفته و به بیرون درز کرده.» انتشار این آلبوم و مهم تر از اون مجوّز گرفتنش در اون زمان سر و صدای زیادی به پا کرد و حتّی روزنامه یDaily Telegraph لندن در این باره گزارشی چاپ کرد به همراه عکسی از شاهکار؛ با همون تیپ رسمی همیشگیش: کت و شلوار، پاپیون و سیگار برگ.





کلمه ای فرانسوی که معادل "دور، دوره و گردش" می باشد. سیکل (دوره) در این:(cycle)? سیکل جا یعنی این که مثلآ یک سری ضربات پشت سر هم ?? - ?? ثانیه رو تشکیل می ده و بعد از پایان این 1? - ?? ثانیه دوباره همون ضربات از اول انجام می شه.



مخفّفDisk Jockey. در لغتنامه به معنای :"کسی است که صفحه ی موسیقی را می گذارد."  J? البته معنی رایج امروزیش :"کسی است که آهنگ های مختلف را مجدّدآ به گونه ای هیجان انگیز، بازسازی می کند."



مخفّف Master of Ceremonies که به طور کلّی معنای "مجلس گردان" و یا "مجری مراسم" را :MC? می دهد.



Graffiti?: لغت گرافیتی از واژه گرافیو در زبان ایتالیایی مشتق شده است.



?کلان: مخفّف کلانتری



?اعضای گروههای ??? و ???، این نامها رو از روی کد تلفن شهر تهران و مشهد برداشته بودند. نام گروه زدبازی هم از روی حرف اول کلمه ی "زاخار" برداشته شده که به طور کلی معنی "رفیق" می ده.



?بیت(beat):در لغتنامه به معنای "ضربت موسیقی" هست. امّا بین رپرها به معنی "آهنگی است که رویش شعر رپ خوانده می شود."



سه تا لغت دیگه هم هست که توی رپ کاربرد زیادی داره و بد نیست که معنی اون ها رو هم -اگر نمی دونید- بدونید



(کِرس):همسرایی کردنchorus-



وِرس): شعر) verse-



-text (تکست، تکس):

 

و گروه های رپ فارس

زدبازی

تنب 10

کاغذ

ملتفت و..

و معروف ترین رپکن های رپ فارس

هیچکس

بهرام

یاس

پیشرو

حصین

صادق

و...

اگه کم کسری هست خودتون عف کنید




:: برچسب‌ها: رپ چیه؟؟ , رپ , رپ چیست , رپ فارس , خوانندگان رپ فارس , رپ از کجا آمده است , معنی لغوی رپ , اجزای هیپ هاپ , هیپ هاپ , پرسین هیپ هاپ , هیپ هاپ و ورپ , رپ چیست , اولین البوم رپ فارسی , سندی , تولد رپ فارسی , رپلش , آلبوم سندی , بنیان گذار رپ فارس ,
:: بازدید از این مطلب : 951
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 23 آبان 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: